Consiliile lui Hristos

Consiliile lui Hristos
Ortodocsii cred ca vocea lui Isus mai poate fi auzita in cele sapte consilii ecumenice.
de Stanley Samuel Harakas

Isus Hristos a promis sa trimita Duhul Sfant pentru a calauzi biserica in tot adevarul? (Ioan 16:13). Conform ortodocsilor, aceasta promisiune isi gaseste implinirea in consiliile ecumenice.

La consiliile ecumenice (de la echivalentul grecesc al cuvantului mondial), episcopii si clericii din toata biserica s-au adunat pentru a emite doua tipuri de reguli. Canoanele reglementeaza aspectele administrative si pot fi modificate de consilii ulterioare. Horoi, formularile doctrinale, nu pot fi modificate; ele exprima in mod permanent invatatura ortodoxa autentica.

De-a lungul secolelor, liderii ortodocsi s-au adunat in zeci de consilii pentru a discuta doctrina si practica religioasa. Totusi, ortodocsii cred ca au existat doar sapte consilii cu adevarat ecumenice. In continuare sunt prezentate principalele invataturi teologice, precum si cateva exemple de canoane, aprobate de fiecare consiliu.
1. Nicea (325)
318 episcopi
S-a opus invataturilor lui Arius, afirmand ca Isus este divin pe deplin.
A emis prima versiune a crezului nicen.
A aprobat 85 canoane: Roma este prima in crestinatate; diverse restrictii trebuie puse crestinilor care s-au lepadat de la credinta sub persecutie; rugaciunea trebuie sa fie facuta in picioare.
2. Constantinopol I (381)
150 episcopi
A afirmat divinitatea Duhului Sfant, deci a formulat doctrina Sfintei Treimi: Un Dumnezeu in trei persoane (ipostaze), Tata, Fiu si Duh Sfant.
A completat versiunea finala a crezului nicen (numit de asemenea crezul niceano-constantinopolitan).
A aprobat sapte canoane: episcopii nu trebuie sa se implice in problemele altor eparhii; episcopul Constantinopolului este secund doar Romei.
3. Efes (431)
200 episcopi
A respins invatatura lui Nestorius, afirmand ca Isus Hristos a fost o persoana cu doua naturi.
A declarat-o pe Maria – Theotokos- „Nascatoare de Dumnezeu.”
A aprobat opt canoane: episcopii demisi de episcopii nestorieni sunt repusi in drepturi; este interzisa modificarea crezului nicen.
4. Calcedon (451)
630 episcopi
S-a opus vederilor monofizite, care sustineau ca natura divina a lui Isus Hristos coplesea natura Sa umana. A invatat ca divinul si umanul in Hristos erau unite fara confuzie, schimbare, diviziune sau separare.
A aprobat 30 canoane: clericii si calugarii nu se pot implica in afaceri sau in armata; femeile nu pot fi ordinate diaconese inainte de varsta de 40 de ani; preotii si diaconii nu au voie sa confiste bunurile materiale ale episcopului lor, la moartea acestuia.
5. Constantinopol II (553)
165 episcopi
In lumina controverselor continue referitoare la persoana lui Hristos, a reafirmat invataturile consiliilor ecumenice precedente referitoare la Isus Hristos si la Duhul Sfant.
Nu au fost aprobate canoane.
6. Constantinopol III (680)
170 episcopi
S-a opus invataturii monotelitiste (vointa divina unica) referitoare la Hristos, afirmand ca Isus Hristos a avut atat vointa umana deplina cat si divina, unite armonios sub conducerea vointei divine.
Nu au fost aprobate canoane.
5. & 6. Consiliul V & VI (692)
327 episcopi
Cunoscut de asemenea ca si Consiliul de la Trullo, deoarece a avut loc in – trullus – sau camera cu cupola din palatul imparatesc de la Constantinopol.
Este vazut ca o extensie a Consiliilor Ecumenice al-V-lea, al-VI-lea; de aici si denumirea sa.
A aprobat 102 canoane: celibatul obligatoriu al clericilor este condamnat; postul de sambata in perioada sarbatorii Lent este interzisa.
7. Nicea II (787)
367 episcopi
A avut loc in mijlocul unei controverse referitoare la icoane care a tinut mai mult de un secol (725-842). A concluzionat ca doar Dumnezeu poate fi venerat prin inchinare, dar icoanele pot fi onorate ca mijloc de exprimare a devotiunii fata de ceea ce este reprezentat in ele.
A aprobat 22 de canoane: episcopii, preotii si diaconii nu pot fi numiti de autoritatile seculare; femeile nu pot locui in casele episcopilor sau in manastiri de barbati.

Stanley Harakas este profesor emerit de teologie la Scoala Ortodoxa de Teologie Sfanta cruce (Holy Cross Greek Orthodox School of Theology) din Brookline, Massachusetts. El este autorul cartii „Despre viata si mantuire??? (Of Life and Salvation) (Lumina si viata – Light and Life, 1996).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *