Este ziua lui Isus!


 ARTICOLE si ESEURI


Rolul Cinei Domnului in inchinarea Bisericii Primare
adaugat la data 2005-07-06 09:30:57

I.T.P.

RAU LUCIAN DANIEL

lucirau@yahoo.com

Rolul Cinei Domnului in inchinarea Bisericii Primare

Planul lucrarii:

Capitolul 1 – Cina Domnului – aspecte generale

Capitolul 2 – Semnificatii, importanta

Capitolul 3 – Ritualul Cinei Domnului

Capitolul 4 – Referinte nou testamentale cu privire la actul Cinei Domnului

BIBLIOGRAFIE

Capitolul 1 – Cina Domnului – aspecte generale

Cina Domnului a ocupat intotdeauna un loc central in inchinarea Bisericii crestine. Lucrul acesta este evident inca din marturiile Noului Testament cu privire la inchinarea Bisericii Primare (Fapte 20:7; 1Cor. 11:23-29). Astfel, adunarea Bisericii cu regularitate, in prima zi a saptamanii, inca de la prima generatie, a fost influentata decisiv de intelegerea semnificatiilor Cinei Domnului [1] .

Cina Domnului, numita si euharistie (a multumi), este al doilea mare act in Biserica crestina dupa botezul in apa. Euharistie, ca termen, apare pentru prima data in scrierile lui Ignatie al Antiohiei: „Purtati-va de grija sa va adunati cat mai des pentru a aduce lui Dumnezeu multumire (euharistia) si marire” [2] . Termenul „Cina Domnului” este folosit doar in 1Corinteni 11:20. De asemenea se mai cunosc si urmatorii termeni: impartasire (1Cor. 10:16) si masa Domnului (1Cor. 10:21). Cina Domnului este un ritual care se practica in timpul inchinarii comunitatii crestine, in care credinciosii se impartasesc cu paine sau azima si cu rodul vitei cu scopul comemorarii mortii Lui. Daca despre botez putem spune ca este ritul de initiere in Biserica, Cina Domnului este ritul permanent al bisericii vizibile, ritual instituit de Hristos insusi pentru a fi practicat de Biserica pana la revenirea Sa. Instituirea Cinei Domnului (Mat. 26:26-30; Marcu 14:22-26; Luca 22:17-20; 1Cor. 11:23-34) a avut loc in noaptea dinaintea mortii lui Hristos, evangheliile sinoptice atribuind-I cuvintele de inaugurare a acestei practici. Problema este daca si in ce masura trupul si sangele lui Hristos sunt intr-adevar prezente in elementele intrebuintate la Cina Domnului. Astfel exista trei mari teorii in legatura cu Cina Domnului:

a) Transsubstantierea, sustinuta de Biserica catolica, este doctrina potrivit careia la consacrarea elementelor de catre preotul care oficiaza Cina Domnului are loc o transformare metafizica reala. b) Consubstantierea, sustinuta de Biserica luterana, este doctrina potrivit careia painea si rodul vitei raman mai departe paine si rod al vitei fara o transformare metafizica insa trupul si sangele lui Hristos sunt prezente „in, cu si sub” paine si rodul vitei.

c) Teoria comemorarii potrivit careia painea si rodul vitei continua sa ramana mai departe doua elemente fizice, fara sa fi suferit vreo transformare, fara ca paine si rodul vitei sa cuprinda si trupul si sangele Domnului. Prezenta lui Hristos este numai de natura spirituala, prin influenta [3] .

Capitolul 2 – Semnificatii, importanta

Semnificatia Cinei este legata de trecut prezent si viitor. In referinta cu trecutul, Cina Domnului este o amintire a mortii lui Hristos pe Calvar pentru mantuirea credinciosului din pacat si de sub osanda (Luca 22:19). Prin Cina Domnului omul este inca o data confruntat cu moartea izbavitoare a lui Hristos, care este motivatia suprema impotriva caderii in pacat si puterea de a se feri de orice apartenenta a raului. De asemenea Cina este si o multumire pentru binecuvantarile si mantuirea oferite de Dumnezeu si facute accesibile prin jertfa lui Hristos pe cruce (Marcu 14:23). In legatura cu prezentul, Cina Domnului este o partasie cu Hristos si o participare la binefacerile mortii sale sacrificiale, ca si o partasie cu ceilalti membri ai Trupului lui Hristos (1Cor. 10:16-17). Apoi Cina este o recunoastere si o proclamare a Noului Legamant prin care credinciosii reafirma domnia lui Hristos si angajamentul de a implini voia Lui si de a se identifica cu Hristos (Mat. 26:28). Referitor la viitor, Cina Domnului este o anticipare a viitoarei Imparatii a lui Dumnezeu si a viitorului ospat mesianic cand toti credinciosii vor fi impreuna cu Domnul. Ea reprezinta asteptarea cu nerabdare a intoarcerii iminente a lui Hristos pentru poporul Sau (1Cor. 11:26) [4] .

Intreaga comunitate crestina este de acord ca Cina Domnului este cel putin o reprezentare figurativa a mortii lui Hristos si a semnificatiei ei. Pavel a aratat clar ca Cina Domnului este o forma de proclamare: „Pentru ca oridecate ori mancati din painea aceasta si beti din paharul acesta vestiti moartea Domnului pana va veni El” (1Cor. 11:26). Actul luarii painii si a cupei este o dramatizare a Evangheliei, o reprezentare plastica a ceea ce a realizat moartea lui Hristos. Acest act arata spre moartea Lui ca singura baza a mantuirii noastre [5] . Domnul Isus a instituit Sfanta Cina din mai multe motive:

a) in amintirea mortii Sale ca jertfa de ispasire pentru pacatele noastre (1Cor. 11:24; Luca 22:19) fapt care accentueaza legatura celui care se impartaseste cu Domnul Isus Hristos

b) pentru a proclama Sfanta Cina care se va serba in cer la nunta Mielului (Luca 22:18; Mat. 26:29)

c) pentru realizarea unei legaturi spirituale intre credinciosi (1Cor.10:16-17) ceea ce determina afirmarea unitatii fratesti a Bisericii

d) spre a oferi un prilej de cercetare pentru credinciosi si de examen spiritual (1Cor. 11:28-32) care duce la intarirea spirituala a fiecarui credincios si vindecarea trupeasca a bolnavilor care cred

e) pentru a vesti jertfa lui Hristos si a doua Lui venire (1Cor. 11:26)

f) pentru a oferi un prilej de lauda si multumire adusa la adresa lui Dumnezeu (Luca 22:19; 1Cor. 10:16, 11:24)

g) pentru a da credinciosilor un motiv de ascultare atunci cand indeplinesc acest act (Mat. 26:26,27; 1Cor. 11:24) [6] .

Capitolul 3 – Ritualul Cinei Domnului

Ca fii credinciosi ai lui Israel, ucenicii impreuna cu Isus isi aminteau, serband Pastele, de ceea ce a facut Dumnezeu pentru scoaterea lui Israel din robia Egiptului, exprimandu-si, in acelasi timp, nadejdea ca tot la un Pasti, Domnul Dumnezeu va aduce o noua eliberarea pentru ei. Pe fondul acesta vom vedea care a fost si este ritualul Cinei Domnului si care este locul ei in inchinarea Bisericii. Totusi ceea ce comemoreaza Biserica la Cina Domnului nu sunt circumstantele exacte ale primei cine, ci ceea ce a reprezentat ea pentru Isus si pentru ucenici in camera de sus.

Frangerea painii este mentionata in toate cele patru relatari din Noul Testament. Aceasta actiune este comuna mesei pascale iar din ea se desprind doua semnificatii majore cu privire la frangerea painii la Cina:

a) trupul Domnului Isus frant prin moartea pe cruce pentru mantuirea oamenilor (1Cor. 11:24)

b) imaginea trupului lui Hristos – Biserica (1Cor. 10:17)

Pe langa aceste semnificatii, Origen da si o interpretare alegorica Cinei Domnului, vazand in aceasta o masa a sufletului, in care azima este Vechiul Testament, iar rodul vitei, Noul Testament. In acest fel, el considera frangerea painii ca pe o multiplicare a Cuvantului divin [7] .

Paharul reprezinta sangele lui Hristos varsat pe Calvar pentru pecetluirea „Noului Testament”. Ceea ce Isus si ucenicii au baut la Cina este numit „paharul” sau „paharul binecuvantat” si „rodul vitei”. Biblia sustine ca rodul vitei la Cina Domnului era nefermentat iar painea nedospita. Legea privitoare la Pasti (Exod 12:14-20) interzicea in timpul acestei sarbatori prezenta si intrebuintarea seorului (Exod 12:15), un cuvant care se refera la aluat dospit, drojdie sau orice agent de fermentare. Dumnezeu a dat aceste legi din cauza ca fermentatia a simbolizat coruptia si pacatul (Mat. 16:6,12; 1Cor: 5:7,8). A manca painea si a bea paharul inseamna a vesti, a celebra si a accepta binefacerile mortii ispasitoare a lui Hristos. Sangele lui Hristos s-a varsat pentru omenire, ca sa aduca iertarea pacatelor si mantuirea. Moartea Lui pe cruce a incheiat un nou legamant intre Dumnezeu si toti cei care primesc pe Hristos ca Domn si Mantuitor [8] .

Cuvintele Domnului la instituirea Cinei Domnului au iscat controverse adanci si au dat nastere la pareri contradictorii. Cheia pentru interpretarea expresiilor „acesta este trupul Meu” si „acesta este sangele Meu” o gasim in semnificatia Pastelui evreiesc. Pentru evrei painea si vinul de la masa de Pasti insemna aducerea aminte a rascumpararii date de Dumnezeu poporului evreu si facea ca ei insisi sa retraiasca acel moment ca si cum ar fi luat parte la el. Domnul Isus a declarat ca painea din mainile Lui reprezinta trupul Sau, care peste cateva ore va fi dat ca jertfa de rascumparare. La fel, vinul din paharul binecuvantat, sau rodul vitei, reprezinta sangele Sau care va curge pe cruce pentru a face ceea ce jertfele Vechiului Testament nu au putut face – ispasirea intregii lumi. Atat mancarea cat si bautura de la masa de paste au fost investite cu o noua semnificatie, la instituirea Cinei Domnului. Ori de cate ori va manca din painea binecuvantata si va bea din paharul binecuvantat, Biserica isi va reaminti si va retrai exodul ei din robia pacatului [9] . Deci in concordanta cu limbajul figurativ afirmatiile lui Isus se interpreteaza in felul urmator: „Aceasta reprezinta [semnifica] trupul Meu” si „ Acesta reprezinta [semnifica] sangele Meu”.

Capitolul 4 – Referinte nou testamentale cu privire la actul Cinei Domnului

1. Matei 26:26-30. Acest sacrament a fost instituit de catre Hristos care, in plinatatea prerogativelor izvorate din domnia Lui, a dat acest decret divin in amintirea Sa in care trupul Lui era reprezentat de paine dupa cum El insusi s-a intitulat (Ioan 6:35). Asa cum viata este sustinuta de paine tot la fel viata spirituala este pastrata prin frangerea trupului cristic. Hristos a luat painea care a fost un act solemn deoarece se pare ca a fost atent observata de evanghelisti, a binecuvantat-o si a frant-o. Aceasta reprezinta frangerea trupului lui Hristos pentru noi. El a fost zdrobit pentru faradelegile noastre (Isaia 53:5), dupa cum graul este strivit (Isaia 28:28) [10] . Inima lui Dumnezeu a fost franta datorita pacatelor omenirii iar Legea cere „frantura pentru frantura” (Lev. 24:20); Hristos a fost zdrobit pentru a implini aceasta cerere. Apoi a zis „Luati, mancati; acesta este trupul Meu” adica „Luati, mancati, acceptati pe Hristos asa cum va este oferit, primiti si acceptati ispasirea, luati beneficiile care va sunt oferite, intrati in harul si imparatia Sa”. Credinta in Hristos este exprimata prin a-L primi pe El (Ioan 1:12) si a manca din El (Ioan 6:57).

Apoi Hristos a dat paharul impreuna cu o explicatie: „acesta este sangele Meu, sangele legamantului celui nou” pentru ca vechiul legamant a fost intarit prin sangele animalelor (Evr. 9:19, 20; Exod 24:8), dar noul legamant este pecetluit cu sangele lui Hristos; sange care se varsa pentru multi. Sangele din Vechiul Testament era doar pentru cativa (Exod 24:8) dar Isus Hristos este jertfa de ispasire pentru pacatele intregii lumi (1 Ioan 2:2). In cele din urma ceremonia s-a incheiat cu un imn (v.30) sau cu un psalm, posibil unul dintre psalmii pe care evreii ii cantau de obicei cu ocazia Pesahului sau vreun imn special pentru aceasta ocazie. A-L lauda pe Dumnezeu cu aceasta ocazie este o expresie a bucuriei in Dumnezeu prin Isus Hristos, si o recunoastere a dragostei lui Dumnezeu.

2. Marcu 14:22-26. Sfanta Cina a fost instituita cu binecuvantare (v.22) si recunostinta (v.23). La fel ca la alte mese, Hristos era obisnuit sa ceara binecuvantarea si sa multumeasca Tatalui (Marcu 6:41; 8:7) intr-un mod remarcabil (Luca 24:30,31). De asemenea a fost instituita pentru a fi o ratificare a intelegerii pe care a facut-o cu omenirea si un semn al binecuvantarilor in Hristos, pe care le-am primit prin moartea Sa. Cunoasterea si aplicarea doctrinei crucificarii lui Hristos in viata credinciosului si impartasirea cu trupul si sangele Domnului aduce intarire, hrana si reimprospatare sufletului si consolidarea vietii spirituale. La fel ca si Matei, si Marcu relateaza inchinarea prin cantare. Cu toate ca Hristos se afla in apropierea sfarsitului, nu s-a ingrijorat si n-a omis sa-si indeplineasca obligatia dulce si sfanta de a canta un psalm. In Vechiul Testament sunt deseori descrise momentele de bucurie si lauda exprimate prin cantare. Acesta a fost „cantecul de lebada” a lui Hristos care l-a cantat inainte apropierea intristarii mortii; probabil ca a cantat unul din psalmii de lauda obisnuiti pentru aceasta perioada a Pesahului cum ar fi psalmii de la 113 la 118.

3. Luca 22:17-20. Pastele evreiesc si iesirea din Egipt sunt prototipuri si semne profetice despre Hristos, care prin moartea Sa ne va rascumpara din pacat si moarte, si de sub tirania satanica. De aceea, Cina Domnului a fost instituita pentru a fi un semn comemorativ a ceea ce Hristos a facut, rascumparandu-ne prin jertfa Sa. Zdrobirea trupului lui Hristos, ca un sacrificiu pentru omenire, este reprezentata aici prin frangerea painii; jertfele din Vechiul Testament au fost numite mancarea Domnului (Lev. 21:6,8,17) [11] . Aceasta paine care a fost franta, a fost data pentru a satisface vina pacatelor si a implini dorinta sufletelor oamenilor. Dupa cum Iosua a pus o piatra de aducere aminte (Iosua 24:27), tot la fel Cina este pentru noi amintirea a ceea ce a facut Hristos prin moartea Sa, si ca o amintire a ceea ce am facut noi facandu-ne partasi cu El in moartea Sa si intrand in partasia vesnica. Varsarea sangelui lui Hristos, prin care a fost facuta ispasirea (pentru ca sangele face ispasirea, conf. Lev. 17:11), este reprezentat de rodul vitei din paharul binecuvantat care la randul sau reprezinta noul legamant facut cu omenirea. Acesta comemoreaza rascumpararea prin sangele lui Hristos si confirma promisiunile intelegerii facute cu El, caci Hristos este Da si Amin.

4. 1Corinteni 11:23-34. Elementele cinei sunt semne vizibile: painea si paharul care reprezinta trupul si sangele lui Hristos; trup care se frange, sange care se varsa, impreuna cu toate beneficiile care decurg din jertfa Sa. Actiunile sacramentale sunt bine conturate in acest pasaj. Actiunea Mantuitorului care ia painea si o da fiecaruia spre impartasire si actiunea ucenicilor care iau painea si o mananca, iau paharul si beau continutul, ambele in amintirea lui Hristos. Acest ritual reprezinta primirea lui Hristos si bogatiile harului Sau si, prin credinta, mai reprezinta hrana pentru suflet. Ucenicii au primit painea dupa cum l-au primit si pe Hristos ca Domn al lor si viata care vine din El caci Domnul Isus este viata noastra (Col. 3:4). Toate acestea in amintirea lui Hristos, pentru a pastra proaspat in mintea noastra acest eveniment vechi, moartea Sa pentru noi, precum si a ne aminti de un prieten absent, cu toate ca Domnul Isus mijloceste pentru noi, in virtutea mortii Sale, la dreapta Tatalui. Motto-ul acestui ritual este „Cand veti vedea aceasta, sa va amintiti” [12] .

Participantii la Cina trebuie sa se cerceteze inainte de a manca painea si de a sorbi continutul paharului pentru ca oricine participa „isi mananca si bea osanda lui insusi, daca nu deosebeste trupul Domnului” (v.28,29). A manca painea si a bea din paharul Domnului intr-un chip nevrednic inseamna a te face vinovat de un pacat impotriva trupului si sangelui Domnului (v.27). Desi s-ar putea spune ca referirea lui Pavel la „deosebirea trupului” (v.29) semnifica faptul ca Biserica nu era recunoscuta cum trebuie, expresia „trupul si sangele Domnului” (v.27) este dovada ca Pavel se gandea de fapt la moartea lui Isus. Pe langa faptul ca participantii la Cina trebuie sa aiba o intelegere corecta despre ceea ce a facut Hristos si o relatie vitala cu El, ei trebuie sa se inteleaga unii cu altii. Pavel a observat cu amaraciune ca in Biserica din Corint exista diviziuni (v.18). Desconsiderarea semenilor crestini si a Bisericii este o contrazicere a Cinei Domnului. Asadar, Cina Domnului este la fel de mult un simbol al partasiei vitale actuale a credinciosilor cu Domnul si a unora cu ceilalti, cat si un simbol al mortii lui Isus care a avut loc in trecut. Ea este de asemenea o proclamare a unui fapt viitor caci are loc in asteptarea celei de a doua veniri a Domnului (v.26) [13] .

Cina Domnului, corect administrata, este un mijloc de inviorare a credintei si a dragostei credinciosului in timp ce el mediteaza inca o data la minunea mortii Domnului si la faptul ca cei care cred in El vor trai vesnic.

BIBLIOGRAFIE

*** Biblia sau Sfanta Scriptura.

*** „Biblia de Studiu pentru o Viata Deplina”. Bucuresti 1996

*** Erickson, M. – „Teologia crestina – vol. III”. Oradea: Editura „Cartea Crestina” 1998

*** „Matthew Henry’s Commentary” on whole Bible: New Modern Edition electronic database. Copyright Ó 1991 by Hendrickson Publishers, Inc.

*** „Pleroma – Revista Invatamantului Superior Teologic Penticostal Din Romania”. Bucuresti: ITP, Anul I (1999), Nr. 1 (iunie)

*** Staniloae, D. – „Teologia dogmatica ortodoxa – vol. II, III”. Bucuresti: EIBMBOR 1997

*** Sandru, T. – „Doctrinele biblice ale Bisericii”. Bucuresti: ITP 1994

*** Sandru, T. – „Dogmatica Bisericii lui Dumnezeu Apostolice Penticostale”. Bucuresti: ITP 1993

*** Tenney, M.C. – „Privire de ansamblu asupra Noului Testament”. Cluj: BEE 1998


--------------------------------------------------------------------------------

[1] - E. Mestereaga, Semnificatiile Cinei Domnului desprinse din traditia iudaica a Pesahului si a Todahului, in „Pleroma”, Bucuresti: ITP, Anul I (1999), nr. 1 (iunie) – p.41

[2] - T. Sandru, Dogmatica Bisericii lui Dumnezeu Apostolice Penticostale, Bucuresti: ITP, 1993 – p.143

[3] - M. Erickson: Teologia crestina – vol. III, Oradea: Editura „Cartea Crestina”, 1998 – p.292

[4] - Biblia de studiu pentru o viata deplina, Bucuresti, 1996 – p.1655 (note)

[5] - Idem 3 – p.295

[6] - Idem 2 – pp.144 – 147

[7] - Idem 1 – pp.50, 51

[8] - Idem 4 – pp.1347, 1393, 1419, 1457

[9] - Idem 7 – p.53

[10] - In traducerea engleza a Bibliei KJV expresia din v.28 este urmatoarea: bread-corn is bruised verbul fiind to bruise=a strivi.

[11] - In traducerea KJV in Lev. 21:6,,8,17 avem expresia: bread of God ceea ce se traduce prin painea lui Dumnezeu.

[12] - Matthew Henry’s Commentary on whole Bible: New Modern Edition electronic database. Copyright Ó 1991 by Hendrickson Publishers, Inc.

[13] - Idem 5 – p.295







  MENIU PRINCIPAL


  RESURSE GRATUITE


  GALERIE FOTO

Unica

  RECOMANDARI



  RETEA SITE-URI


  PARTENERI
  STATISTICI SITE
 » total afisari: 3135677
 » vizite unice: 342621
 » vizitatori online: 4

  DIVERSE/PROMO
 
gradinita crestina Samariteanul